Thursday, June 12, 2008

Fasa Keseimbangan dan Teknik Penghabluran (3)

Gambarajah Fasa

Sistem Eutektik

Lengkung kebolehlarutan pada Rajah 2.1 hingga Rajah 2.3 menunjukkan kawasan bagi gambarajah fasa yang besar di mana komposisi bagi dua komponen berbeza keselanjarannya daripada pelarut tulen kepada bahan larut tulen. Dalam kes kebolehlarutan, isitilah pelarut adalah digunakan untuk menjelaskan komponen di mana ia terlebih. Seperti perbezaan antara pelarut dan bahan larut menjadi tidak bermakna apa-apa dalam prajah yang dimuatkan: sebaleknya kita dapat merujuk kepada komponen A dan B dengan takat leburnya TA dan TB dengan TB > TA.

Gambarajah fasa mungkin boleh dibina untuk sistem ini menerusi campuran dua komponen (A dan B) dan menyukat sama ada suhu leburnya atau suhu di mana B hanya boleh dilarutkan atau pada ketika mana A boleh dihablurkan.

Rajah 2.5 adalah sejenis rajah generik. Garisan BC mewakili larutan B dalam A manakala garisan AC mewakili larutan A dalam B. Titik antaraseksyen, C, adalah titik eutektik. Di sepanjang garisan AC, larutan tulen A adalah dalam keseimbangan dengan cecair A/B, sepanjang BC larutan B tulen pula dalam keseimbangan dengan cecair A/B. Semasa pada titik C, pepejal A, pepejal B, cecair bagi komposisi C dan wap adalah dalam ekseimbangan. Ini bermakna yang C tidak mempunyai darjah kebebasan dan maka itu suhu eutektik dan komposisi adalah ditentukan. Dalam system tiga-komponen, suhu eutektik berbeza dengan komposisi.

Garisan ABC adalah merujuk kepada cecair

No comments: